Tuntikuvaukset

Kaikki joogatuntimme sovetuu kaikentasoisille joogeille! Astangan viikkotunneille tosin suosittelemme ensin alkeiskurssia.

Alla meillä tarjottavien joogatuntien kuvaukset aakkosjärjestyksessä

 

Afrodance

Ohjaaja: Lilli Kastrén

Afrikkalaisten tanssien pohjalta syntynyt afrotanssi on mukaansatempaavaa. Siinä liikutaan paljain jaloin, vapaasti tarttuvan rytmin mukaan ja tehdään lähes aerobicmainen askeltava sarja. Tanssiessa paitsi kunto nousee, myös selän ja lantion liikkuvuus paranevat. Et tarvitse aiempaa kokemusta tanssista, eikä tunnilla tuijoteta peiliin ja hiota kuvioita.

Astanga

Ohjaaja: Lena Eklund

Astangajooga on liikettä ja hengitystä yhdistävä fyysinen ja dynaaminen, mutta samalla meditatiivinen harjoitus.
Asanat eli liikkeet eivät ole itse tarkoitus vaan välineitä joilla kehitetään kehon ja mielen tasapainoa. Harjoitus
soveltuu lähes kaikille, koska liikkeitä on mahdollista muokata jokaisen keholle sopiviksi ja harjoitus tulisi
aina tehdä lempeästi, omaa kehoaan kuunnellen.
Harjoitus vahvistaa ja puhdistaa kehon kudoksia ja herkistää aisteja. Kun kehosta saadaan jännityksiä pois, avaa se myös samalla mieltä ja tuo ihmisestä esiin aidon persoonan ja potentiaalin. 

Huom! Astangan viikkotunneille mielellään aina alkeiskurssin kautta, mutta jos uyyayi-hengitys ja bandhat ovat tutut muista harjoituksista voi viikkotunteja tulla myös suoraan kokeilemaan.

Avaava Aamuherättely

Ohjaaja: Johanna Klapuri

Aloitetaan uusi päivä virkistävällä joogaharjoituksella. Tehdään kehoa vahvistavia liikkeitä ja ihanasti avaavia venytyksiä. Harjoitellaan myös tasapainoa ja tutkitaan hengitystä. Harjoitukset tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, tarvittaessa esimerkiksi apuvälineillä avustaen, joten ne sopivat hyvin myös aloitteleville joogeille.

Dynaaminen Flow

Ohjaaja: Lena Eklund

Flowjooga on dynaaminen joogaharjoitus jossa liikutaan asennosta toiseen hengitysjohtoisesti. Tuntiin kuuluu hengitysharjoituksia, asanaharjoitus, mantra, ohjattu rentoutus ja harjoituksen taustalla soi musiikki.
Mitään ennakkotietoa tai -taitoa joogasta ei tarvitse ennestään olla. 

Easy Flow Yoga

Ohjaaja: Lilli Kastrén

Easy Flow Yogassa liikutaan asanasta toiseen hengityksen tahtiin ja saadaan kroppa lämpöiseksi. Tämä vahvistaa erityisesti selkää, keskivartaloa sekä jalkojen lihaksia. Voiman lisäksi flow-osuus kehittää joustavuutta ja tasapainoa. Rauhallinen taustamusiikki soi tunnin aikana.

Hathajoogan alkeet

Ohjaaja: Jenna Vuori

Tämä joogatunti sopii, kun olet juuri aloittanut joogaharrastuksen ja haluat edetä rauhallisessa tahdissa. Tunnilla harjoittelemme asanoita, jotka kasvattavat kehotietoisuutta ja liikkuvuutta. Tutustumme joogan moniin eri ulottuvuuksiin. Tämä tunti sopii kaikille: aiempaa joogataustaa, lihaskuntoa tai venyvyyttä et tarvitse. Tule tunnille sellaisena kuin olet.

Hyvän Unen Jooga

Ohjaaja: Johanna Klapuri

Onko arkesi hektistä? Onko sinulla vaikeuksia rauhoittua tai nukahtaa illalla? Tule myöhäisillan harjoitukseen laskeutumaan kohti parempaa unta. Tunnin aikana keskitytään rauhoittamaan ylikierroksilla käyvää hermostoa meditatiivisen liikkeen ja rauhallisen hengityksen avulla. Samalla venytellään lempeästi pois päivän aikana syntyneitä jännityksiä ja kireyksiä. Tehdään myös helppoja, rauhoittavia hengitysharjoituksia. Harjoitus päättyy ohjattuun rentoutukseen.

MiestenJooga / KaraYoga

Ohjaaja: Henrik Wiik


MiestenJooga ei poikkea muista joogasuuntauksista muuten kuin nimensä puolesta. Tämä jooga sopii kaikille miehille joille on kertynyt vuosien varrelta kehoon (ja mieleen) ylimääräistä jäykkyyttä tai kireyttä.

Tämä miehille suunnattu jooga perustuu perinteiseen Hathajoogaan ja siihen sovelletaan Suomen Joogaliiton periaatteita. Pyrin myös rennolla tavalla tuomaan mukaan pieninä annoksina joogan filosofian viisauksia.

Tehdään hyvin tietoisesti ja hengityksen rytmissä dynaamisia liikkeitä joissa lämmitellään kehoa. Pysähdytään muutamiin asanoihin ja pyritään näissä pysähtyneissä asennoissa, hengityksen avulla, vaikuttamaan kehoon eri osiin. Loppurentoutuksessa annetaan keholle mahdollisuus täydelliseen rentoutukseen ja sitä kautta aktivoidaan kehon parantavia mekanismeja.

Ohjaukset annetaan pääasiallisesti suomeksi mutta voidaan tarvittaessa täydentää ruotsiksi

Power Yoga

Ohjaaja: Lilli Kastrén

Powerjooga on dynaaminen, lämmittävä ja energisoiva tunti, jossa mennään oman hengityksen virran mukana. Powerjoogassa tehdään vahvistavia liikkeitä ja parannetaan lihaskuntoa, notkeutta sekä tasapainoa. Tunneilla hikoillaan ja lopuksi tehdään loppurentoutus.

SJL Hatha

Ohjaaja: Johanna Klapuri

SJL (Suomen Joogaliiton) Hatha-joogaharjoitus vahvistaa kehoa, purkaa jäykkyyksiä ja jännityksiä sekä luo tilaa hellittämiselle ja hiljentymiselle. Keskittyneesti tehty joogaharjoitus rakentaa sillan kehon ja mielen välille ja johdattaa vähitellen olemaan enemmän läsnä myös omassa arjessa. Harjoitukset tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, tarvittaessa esimerkiksi apuvälineillä avustaen, joten ne sopivat hyvin myös aloitteleville joogaajille.

Slow Friday

Ohjaaja: Jenna Vuori

Perjantai-illan joogatunti on viikosta palauttava harjoitus. Tunti on ihana tilaisuus laskeutua levollisena
viikonloppuun ja jättää hetkeksi viikon kiireet. Tunnilla liikumme lempeästi ja kevyesti, omaa kehoa kuunnellen. Hetkittäin pysähdymme palauttaviin yin-joogamaisiin asanoihin hengittelemään.
Voimaannuttava, kevyt harjoitus, sopii kaiken tasoisille joogeille. Tunti koostuu helposta Hathasta ja joogan perusliikkeistä. Tunneilla harjoitellaan hengitysharjoituksia sekä teemme tunnin lopuksi yhdessä rauhallisen meditaation. Tunnilla saat keskittyä vain itseesi ja tehdä harjoituksen omista lähtökohdistasi.

Tuolijooga

Ohjaaja: Lena Eklund

Tuolijoogassa tehdään joogaharjoitus joko kokonaan istuen tai osittain seisten, tuolia apua käyttäen. Harjoitus sopii kaikille koska liikkeitä voidaan soveltaa niin, että jokaisen on mahdollista tehdä ne turvallisesti. Tunnit pitää joogaopettaja Lena Eklund joka on opiskellut joogaa laajasti ja pystyy ottamaan erilaiset kehot ja harjoittelijat huomioon.

Vinyasa Flow

Ohjaaja: Lena Eklund

Vinyasa flow on dynaaminen joogaharjoitus jossa kehon liike yhdistyy hengitykseen. Harjoitus vahvistaa kehoa monipuolisesti. Tunneilla voidaan tehdä myös hengitysharjoituksia. Asanoista annetaan vaihtoehtoja eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita. Vinyasa flow on dynaaminen joogaharjoitus jossa kehon liike yhdistyy hengitykseen. Harjoitus vahvistaa kehoa monipuolisesti. Tunneilla voidaan tehdä myös hengitysharjoituksia. Asanoista annetaan vaihtoehtoja eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita.

Yin jooga

Ohjaaja: Lena Eklund

Yin jooga on restoratiivinen ja rauhoittava meditatiivinen harjoitus, jossa asanat tuetaan hyvin apuvälineitä käyttäen. Pääosin asennoissa ollaan istuen tai maaten ja niissä viivytään useampia minuutteja. Aikeena on vaikuttaa sidekudoksiin, siis kehon syvempiin osiin kuten esimerkiksi jänteisiin, niveliin ja jopa luihin. Sopii syvällistä, meditatiivista ja pysähdyttävää joogakokemusta kaipaavalle.


Mikä voi olla haastavaa: Hiljaisuus ja paikallaan olo voi olla monelle haastavaa ja alussa onkin normaalia, että asanat tuntuvat epämukavilta ja keho saattaa puutua paikoillaanolosta ja on myös tavallista, että tunti herättää tylsyyden ja turhauttavuuden tunteita


Syvyys Oy

3085144-7

+358 45 2632563


Mannerheiminaukio 7
67100 Kokkola, Finland

  • Instagram
  • Facebook

©2020 by Syvyys