Tuntikuvaukset

Kaikki joogatuntimme sovetuu kaikentasoisille joogeille! Astangan viikkotunneille tosin suosittelemme ensin alkeiskurssia.

Alla meillä tarjottavien joogatuntien kuvaukset aakkosjärjestyksessä

 

Aroma Yin

Ohjaaja: Lena Eklund


Yinjooga on lempeä ja rauhallinen harjoitus jossa asanoissa eli asennoissa viivytään useampi minuutti. Näin saadaan vaikutukset syvemmälle kehoon, aina sidekudoksiin, niveliin ja ligamentteihin asti. Yinjooga antaa myös mielelle levähdyshetken ja sen vaikutukset voivat näkyä mm. stressitasojen laskuna ja mielen rauhoittumisena. Eteerisillä öljyillä saadaan syvennettyä asanoiden vaikutuksia sekä mielen että kehon tasolla päästen myös syvemmälle tunnekehoomme. Tunnilla käytetään puhtaita, luonnonmukaisia öljyjä. Tunnilla käytetään diffuusoria jonka kautta öljyt tulevat vesihöyrynä ilmaan ja ovat turvallisia hengittää. Jos kuitenkin olet tuoksuherkkä, raskaana tai sinulla on astma keskustele lääkärin kanssa ennen tunnille osallistumista.

Astanga

Ohjaaja: Lena Eklund

Astangajooga on liikettä ja hengitystä yhdistävä fyysinen ja dynaaminen, mutta samalla meditatiivinen harjoitus.
Asanat eli liikkeet eivät ole itse tarkoitus vaan välineitä joilla kehitetään kehon ja mielen tasapainoa. Harjoitus
soveltuu lähes kaikille, koska liikkeitä on mahdollista muokata jokaisen keholle sopiviksi ja harjoitus tulisi
aina tehdä lempeästi, omaa kehoaan kuunnellen.
Harjoitus vahvistaa ja puhdistaa kehon kudoksia ja herkistää aisteja. Kun kehosta saadaan jännityksiä pois, avaa se myös samalla mieltä ja tuo ihmisestä esiin aidon persoonan ja potentiaalin. 

Huom! Astangan viikkotunneille mielellään aina alkeiskurssin kautta, mutta jos uyyayi-hengitys ja bandhat ovat tutut muista harjoituksista voi viikkotunteja tulla myös suoraan kokeilemaan.

Avaava Aamuherättely

Ohjaaja: Johanna Klapuri

Aloitetaan uusi päivä virkistävällä joogaharjoituksella. Tehdään kehoa vahvistavia liikkeitä ja ihanasti avaavia venytyksiä. Harjoitellaan myös tasapainoa ja tutkitaan hengitystä. Harjoitukset tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, tarvittaessa esimerkiksi apuvälineillä avustaen, joten ne sopivat hyvin myös aloitteleville joogeille.

Easy Flow Yoga

Ohjaaja: Lilli Kastrén

Easy Flow Yogassa liikutaan asanasta toiseen hengityksen tahtiin ja saadaan kroppa lämpöiseksi. Tämä vahvistaa erityisesti selkää, keskivartaloa sekä jalkojen lihaksia. Voiman lisäksi flow-osuus kehittää joustavuutta ja tasapainoa. Rauhallinen taustamusiikki soi tunnin aikana.

Hyvinvoiva Selkä

Ohjaaja: Jenna Vuori

"Hyvinvoiva selkä"- tunnilla vahvistamme keskivartalon tukilihaksistoa ja lisäämme selän sekä niska -hartia seudun liikkuvuutta. Harjoitus on lempeä ja kaiken ikäisille sopiva harjoitus, johon et tarvitse aiempaa kokemusta joogasta.
Tunti parantaa ryhtiä, helpottaa alaselän kiputiloja ja lisää koko selän kokonaisvaltaista terveyttä. "Hyvinvoiva selkä"- tunnilla opit löytämään hyvän ryhdin ja liikkumaan niveliä kuormittamatta.

MiestenJooga / KaraYoga

Ohjaaja: Henrik Wiik


MiestenJooga ei poikkea muista joogasuuntauksista muuten kuin nimensä puolesta. Tämä jooga sopii kaikille miehille joille on kertynyt vuosien varrelta kehoon (ja mieleen) ylimääräistä jäykkyyttä tai kireyttä.

Tämä miehille suunnattu jooga perustuu perinteiseen Hathajoogaan ja siihen sovelletaan Suomen Joogaliiton periaatteita. Pyrin myös rennolla tavalla tuomaan mukaan pieninä annoksina joogan filosofian viisauksia.

Tehdään hyvin tietoisesti ja hengityksen rytmissä dynaamisia liikkeitä joissa lämmitellään kehoa. Pysähdytään muutamiin asanoihin ja pyritään näissä pysähtyneissä asennoissa, hengityksen avulla, vaikuttamaan kehoon eri osiin. Loppurentoutuksessa annetaan keholle mahdollisuus täydelliseen rentoutukseen ja sitä kautta aktivoidaan kehon parantavia mekanismeja.

Ohjaukset annetaan pääasiallisesti suomeksi mutta voidaan tarvittaessa täydentää ruotsiksi

SJL Hatha

Ohjaaja: Johanna Klapuri ja Satu-Sinikka Vuolteenaho

SJL (Suomen Joogaliiton) Hatha-joogaharjoitus vahvistaa kehoa, purkaa jäykkyyksiä ja jännityksiä sekä luo tilaa hellittämiselle ja hiljentymiselle. Keskittyneesti tehty joogaharjoitus rakentaa sillan kehon ja mielen välille ja johdattaa vähitellen olemaan enemmän läsnä myös omassa arjessa. Harjoitukset tehdään aina omaa kehoa kuunnellen, tarvittaessa esimerkiksi apuvälineillä avustaen, joten ne sopivat hyvin myös aloitteleville joogaajille.

Slow Friday

Ohjaaja: Jenna Vuori

Perjantai-illan joogatunti on viikosta palauttava harjoitus. Tunti on ihana tilaisuus laskeutua levollisena
viikonloppuun ja jättää hetkeksi viikon kiireet. Tunnilla liikumme lempeästi ja kevyesti, omaa kehoa kuunnellen. Hetkittäin pysähdymme palauttaviin yin-joogamaisiin asanoihin hengittelemään.
Voimaannuttava, kevyt harjoitus, sopii kaiken tasoisille joogeille. Tunti koostuu helposta Hathasta ja joogan perusliikkeistä. Tunneilla harjoitellaan hengitysharjoituksia sekä teemme tunnin lopuksi yhdessä rauhallisen meditaation. Tunnilla saat keskittyä vain itseesi ja tehdä harjoituksen omista lähtökohdistasi.

Sunday Bliss

Ohjaaja: Lilli Kastrén

Omaa kehoa ja hengitystä kuunnellen teemme rauhallisesti virtaavia joogaliikkeitä, ja pääset lempeillä lähtökohdilla energisoimaan kehoasi seuraavaan viikkoon. Tunnilla tutustumme Vinyasa Flow, Slow ja Yin joogaan. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin kokeneellekkin.

Tiibetiläinen sointukylpy ja syvärentoutus

Ohjaaja: Nina Niskala

Tiibetiläinen äänimaljahoito on syvärentoutusmenetelmä jonka vaikutus perustuu resonanssiin eli myötävärähtelyyn sekä ääniaaltoihin. Harmoninen sointukylpy rentouttaa ja hoitaa lempeästi sekä kehoa, mieltä että sielua.

Pukeudu tunnille rentoihin vaatteisiin mukavan lämpimästi ja saat pötkötellä viltin alla koko tunnin ajan. 

Vinyasa Flow

Ohjaaja: Lena Eklund

Vinyasa flow on dynaaminen joogaharjoitus jossa kehon liike yhdistyy hengitykseen. Harjoitus vahvistaa kehoa monipuolisesti. Tunneilla voidaan tehdä myös hengitysharjoituksia. Asanoista annetaan vaihtoehtoja eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita. Vinyasa flow on dynaaminen joogaharjoitus jossa kehon liike yhdistyy hengitykseen. Harjoitus vahvistaa kehoa monipuolisesti. Tunneilla voidaan tehdä myös hengitysharjoituksia. Asanoista annetaan vaihtoehtoja eikä aikaisempaa kokemusta joogasta tarvita.

Yin jooga

Ohjaaja: Lena Eklund

Yin jooga on restoratiivinen ja rauhoittava meditatiivinen harjoitus, jossa asanat tuetaan hyvin apuvälineitä käyttäen. Pääosin asennoissa ollaan istuen tai maaten ja niissä viivytään useampia minuutteja. Aikeena on vaikuttaa sidekudoksiin, siis kehon syvempiin osiin kuten esimerkiksi jänteisiin, niveliin ja jopa luihin. Sopii syvällistä, meditatiivista ja pysähdyttävää joogakokemusta kaipaavalle.


Mikä voi olla haastavaa: Hiljaisuus ja paikallaan olo voi olla monelle haastavaa ja alussa onkin normaalia, että asanat tuntuvat epämukavilta ja keho saattaa puutua paikoillaanolosta ja on myös tavallista, että tunti herättää tylsyyden ja turhauttavuuden tunteita